Keep it short,,simple =)

not to much wordy..>_<

Sunday 6 March 2011

Apa itu friekoozen..?


ha cpt apa itu friekoozen..?
sapa tawu angkt tgn..
urm..tipulah kalo da yg tawu mksd kpd pkataan yg aku anggap pelik neh..huhu
sbb pncptanya(aku)sniri pon xpasti akan mksd bnda alah neh..heh!
Friekoozen neh boleh gak dikatakan neologism @pon pkataan yg direka sniri tnpa mmbawa sbrg mksd..
heh! itupun aku tawu lps chegu psychiatric aku ajar..chegu aku ne agak/mmg pandai la bab2 pmikiran xlogik mnusia ne sbb cuma beliau jepon yg ajar subjek 2 kt kolej aku..huhu
pada pndptan aku mmg exited jgk la bebudk batch aku blaja subjek ne coz bnda baru an..bebudk batch laen aku xtawu..heee~

w/pon subjek ne agak mengexitedkn ktorg tp subjek ne jgk la yg mmbuatkan chegu ktorg 2 agak terasa apabila mmbaca penilaian subjek bulanan..mmg rmai jgkla yg memberi feedback yg kurang +ve kpd subjek beliau..bknya aper..dorg ssh nk engat terminologi in dat subjek sbb byk sgt yg new one.. tu je pon..
oleh itu demi mempertngktkan pmhaman anak bngsa beliau sedaya upaya mengadakan pelbagai asigment utk mrngsg minda pljr2 nya itu..
heh! hamek ko..wat la asgment byk2..huhu
tp oke la jgk coz bila dtg part penilaian buln february msg2 tulis" sesi pelajaran $ pembelajaran berjalan dengan lancar" ahakxz..tmasuklah aku.
dan itu yg beliau nak..hurm..!

Abis je sesi kuliah ktorg kena antar postg kat psy ward..dia ada 2 side taw,,belah laki dan belah pompuan..
oke skunk aku story belah pompuan la ye coz aku postg belah pompuan dulu..
hari 1st oke je..msg2 blur lg xtaw nk watpa..ward ktorg patient 20 ketul je..
mmg student lg rmai la coz ktorg dh 15 org,,student Jm lak 6 0rg.
lebih sorg jepon haha..
pagi2 tu msa pegi ktorg tgok je bebudk Jm handle patient2 tu..dorg wat snman,nyanyi lagu patriotik,xkurg jgk poco2..urm..mcm besh..then ktorg pon join..
tgh2 besh wat poco2..baru aku prasan yg misi lg exited dri patient..heh tehenti akunya step kt situ..bknya ape..cam malu je kt diri seniri huhu..

hari kdua lak ktorg plan agak baik dari smlm..siap ngn lappy,mkanan n prncngn aktvt utk patient segala...agak bjln lncr plan ktorg aritu combined ngn bebudk Jm..mmg hepi abes la..
Tp kata org kegembiraan 2 xkekal an..?
ha ni meh nk cita..ptg 2 da sorg staffnurse neh pnggl aku..and bmula la akunya dialog ngn beliau..

A:Assalamualaikum s/nurse..
Sn: hurm..! rehat abeh kol bape?
A: kol 2..
Sn:oke! skang dh pkul bape?
A: 2:01 pm..
Sn: pastu xreti2 nk dgr report..?
nak tnggu kena jemput+bntg karpet merah ke bwu nk dgr report?
Pergi pnggl kwn2 smua!!

Pergh..satu permulaan yg baek..huhu
mulai detik tu jgk ktorg dikehendaki menjalnkan kerja2 sbg seorg sn seriusly..
no more maen2 lg dh...



babak seterusnya :
Sn: Cita kat sy ape yg u,all buat smlm..?
A: Erk...ktorg join bebudk Jm wat aktvt ngn patient sn..
Sn: Btl ke?? sy dgr lain..! Ni sy nk bgtau ea.objektif u,all dtg sini bkn utk main dan jdkn
patient 2 badut u,all..do the sn work..!
sy nk u,all buat psychoeducation,observtion,admission,dressing dll.Dtg sini blaja!
A: (-_-") oke!

"Heh! weyh..sn swuh kita bg psychoeducation kt patient,,msg2 amek sorg satu modul lekas.."
smntara di 1 sudut 2 kelihatan bebudk Jm usha smcm jer..mna xnyer..tetba pakat jd seyes..haha..muka cam cikadak je msg2..smngt sikit woi..!

kelihatan msg2 sibok ngah memberi tunjuk ajr kpd peskitt tntg penyakit mental dowg tu,,ada gak yg tlebey bg phatian,,xbg phatian lngsg,,byk soalan yg bkaitan dll lg la..besala nma pon pesakit mental an..huhu dimaafkan..xkurg jg yg sebok melayan kerenah pesakit2 neh..mmg best gua ckp lu..
xtensen mcm layan org normal kuang3..dorg lg positive beb..
Then dari jauh aku dh dgr tapak kasut local preceptor ktorg 2 mrapati bdk group aku yg ngah kusyuk dan btungkus lumus bg talk kt sowg patient neh..

Budak Group: Cuba sebut lg skali,,s.c.h.i.z.o.p.h.r.en.i.a..!
Ia adlh slh 1 gangguan mental yg..bla3....
Pesakit: oooo...
Nampak fhm benar patient 2 ngn penerng yg beliau berikan tuh..heh bagosh2,,!!

Sn:Ha..!Kijah(bkn nma sbnr)cerita blk kt sy apa yg misi ni ajaq?
Pesakit: nak crita apa?
Sn: haish cita la yg pnyakit kamu ni dsbbkan gangguan apa?
Pesakit: ouh..ianya disbbkan oleh gangguan lalu lintas!
Sn: haa..?

oke..!mmg dia fhm pon...

Hurm dlm byk2 patient neh aku tertarik ngn prangai 2 org patient neh..F ngan B..
F ni jenis pranagi aggresive sket,,ari2 dia akn keep on cita tntg mak uda dia..aku pon xpasti la nape dia jd cmtu..maybe dulu dia slalu mndpt tknn yg agak power dri mak uda dia huhu..tp ari2 cita tntg mak uda tu la yg kua dr mulut dia..pnt jgk nk mlayan..
ada satu hari 2 dia gtaw aku yg dia benci kat mak uda tp arini dia nk kawen ngn mak uda dia..

F: Arini kami nk kawen ngn mak uda..!!(exitednya dia..)
A: Ampa mana leh kawen ngn mak uda..
F: Kenapa?
A: Sbb pompuan mna leh kawen ngn pompuan..
F: oh! yeke? tp xpela..mungkin pasni boleh jgk kot.
A: nape plk?
F: sbb mak uda dh nak jd pondan..!

adeh..mmg terbaek ar jwpn yg dia bg kat aku 2...hakhak..
urm tentg B plk....heh! xnak ar aku cita..
xtkwl gelak aku kang..huhu,,
so sesape yg akan postg kt sana 2..bsedia la utk mnjd kurg normal okeh!
trimas =']

No comments:

Post a Comment